- Weet dat je tijdens het proces heel belangrijk bent en blijft. Benoem gevoelens die je ziet. Blijf zelf diep in en uitademen als je kind een moeilijk moment heeft of als het gedrag vertoont dat je lastig vindt. Richt je op veiligheid en verbinding. Doe bijvoorbeeld een spelletje met oogcontact, aanraking en plezier. Zie ook de verhaalhand.
- Tijdens de evaluatiesessies bespreken we wat ik zie in het spel van het kind en wat je er thuis of de leerkracht op school mee kan.
-Voordat de therapie begint, bespreken we hoe we het je kind gaan vertellen. Zodat we hetzelfde vertellen en er daarover geen onduidelijkheid is bij het kind en het kind geen schuldgevoel krijgt.
Je kan bijvoorbeeld zeggen: Ik heb een vrouw ontmoet die Antonie heet.
Zij vindt spelen heel belangrijk voor kinderen.
Ze heeft zelfs een kamer die helemaal vol is met speelgoed.
En ze maakt speciale speeltijd voor kinderen die het moeilijk hebben.
Spelen kan helpen om je beter te voelen of spelen kan helpen om moeilijke dingen te dragen.
Ik dacht dat het voor jou fijn is om ook speciale speeltijd te hebben.
Dan krijg jij volle aandacht, want dat ben je waard.
Je kan ook nog speelgoed noemen dat er is en dat je kind misschien leuk vind
Je kan vast een foto laten zien van speelkamer laten zien
-Wees voorspelbaar en bemoedigend door je kind elke keer naar speltherapie te brengen.
-Je kind moet zich tijdens de therapie vrij voelen om ook 'slechte' gevoelens uit te drukken. Vertel je kind daarom niet dat het zich moet gedragen tijdens de spelsessie of lief moet zijn tegen de therapeut. Speltherapie gaat niet over goed of lief zijn. Het gaat over verwerken en nieuw gedrag leren. Daar hoort soms ook heel erg boos zijn bij.
-Vraag je kind na de therapie niet direct hoe het was. Je legt dan druk op om te vertellen wat misschien voor hem- of haarzelf moeilijk te begrijpen is. Laat merken dat je blij bent je kind weer te zien. Geef je kind een knuffel (als hij of zij daar voor openstaat) en laat het aan je kind over om te praten of niet te praten. In zijn eigen tempo.
- Spel kan soms kliederen zijn. Het is fijn als je kind zich vrij voelt om dit te kunnen doen en zich geen zorgen hoeft te maken om nieuwe kleren. Laat je kind kleren aandoen die tegen een stootje kunnen. Als je kind direct uit school komt en wel nieuwe kleren aan heeft, dan kan het tijdens therapie een schort aan doen.
- Als je je zorgen maakt of je ziet veranderingen bij je kind, aarzel niet om contact op te nemen. Tijdens de speltherapie gaan kinderen experimenteren met nieuw gedrag. Hun gedrag kan dan ineens 'erger' worden. Als je dit opmerkt, je zorgen maakt of je afvraagt hoe je er op zal reageren, neem ook dan contact op met mij op. Ook bij andere vragen, bel of mail voor een afspraak.