Geef je kind al vroeg een taakje (dat bij zijn leeftijd past). Dit geeft ze het idee dat ze er toe doen, ze kunnen een bijdrage leveren en zijn niet alleen maar afhankelijk van volwassenen om zich heen. Je stimuleert bovendien de executieve functies en die kan je later in je leven goed gebruiken.
Als ze heel klein zijn, is hun taak bijvoorbeeld helpen opruimen. Stel je peuter veegt iets op met veger en blik, beloon dan vooral de moeite die ze doet. Je kunt het op twee manieren doen: met een takenbord of met Met beide vormen laat je je kinderen zien wat je van ze verwacht. Dit helpt ze om hun taak succesvol te volbrengen.
Op het takenbord laat je zien wie voor welke taak verantwoordelijk is (dit past meer bij wat oudere kinderen). Bij het zo-kan-je-behulpzaam-zijn-bord kun je verschillende dingen laten hoe een kind behulpzaam kan zijn in jullie gezin. Denk aan gedrag/sociale vaardigheden/ hoe willen we elkaar behandelen en aan taakjes.
9 stappen
1. Houd een gesprek met alle leden van je gezin
2. Vraag hoe zij vinden dat het bij jullie thuis moet gaan, benoem ook wat jezelf belangrijk vindt
3. Maak een lijst met gedrag dat bij dit gezamenlijke plaatje hoort. Gebruik positieve taal, bijvoorbeeld: we doen om de beurt, we ruimen de kamer op, we doen was in de wasmand, we zeggen bezoek gedag, we stoeien alleen op de mat, we raken elkaar zachtjes aan.
5. Maak foto's van de kinderen terwijl ze de afspraken uitvoeren en hang deze foto's op
6. Voor het takenbord kun je ieder nog vragen welke taak hij of zij wil doen en de foto hiervan hang je op met de naam van degene die er verantwoordelijk voor is erbij
7. Vier regelmatig de successen en de moeite die een kind doet. Bijvoorbeeld door 's avonds bij het eten te benoemen wie een taak of bijdrage heeft gedaan. Benoem wat iemand heeft gedaan, benoem het voordeel voor het hele gezin en dat het behulpzaam was. Bijvoorbeeld: Kalim heeft vanmiddag de tafel afgeruimd, daardoor hadden we tijd over om samen een spelletje te doen. Dat was behulpzaam.
8. Lukt het een kind niet zijn taak te doen? Zie het als een moment om te leren. Vraag jezelf, het kind of jullie gezin hoe jullie hem kunnen helpen succesvol te zijn.
9. Wissel regelmatig van taken
Waarom je geen geld of sticker moet geven voor een taak
Wanneer je een vergoeding koppelt aan de dagelijkse taken van kinderen, gebruik je externe motivatie om de klus te klaren. Je wil juist de intrinsieke motivatie aanmoedigen. De "beloning" voor het doen van de taak is dat je kind helpt om het bij jullie thuis soepel te laten lopen. Als je weet dat je op een zinvolle manier hebt bijgedragen, komt er neurochemicaliën en hormonen vrij in de beloningscentra van de hersenen. Dit geeft een fijn gevoel. Door gebruik te maken van dit natuurlijke beloningssysteem van de hersenen, wordt intrinsieke motivatie opgebouwd.