Conscious discipline richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling zowel thuis als op school. Het is traumasensitief, wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de breinontwikkeling van het kind. Ontwikkeld door dr. Becky Baily. Het heeft meerdere prijzen en speciale vermeldingen. Zo blinkt Conscious Discipline uit in de Harvard Analyse van Top 25 sociaal-emotionele programma's.
4 componenten voor succes
Conscious discipline is opgebouwd uit vier belangrijke componenten.
Breinstaten
Conscious Discipline gaat uit van de drie breinstaten:
-overlevingsstatus
-emotionele status
-executieve status.
7 krachten van bewuste volwassenen
liefde
acceptatie
perceptie
eenheid
aandacht
vrije keuze
intentie
De schoolfamilie
De schoolfamilie is gebaseerd op het model van een veilig gehechte familie met als doel een optimale ontwikkeling voor alle leden (volwassenen en kind).
7 vaardigheden voor opvoeden
positieve intentie
bemoediging
positieve keuzes
consequenties
kalmte
empathie
assertiviteit
Bij elke breinstaat horen praktische vaardigheden die we nodig hebben om onze gedachten, gevoelens en acties te beheersen en zo nodig weer zelf in de executieve staat te komen.
Vanuit onze eigen executieve staat kunnen we kinderen helpen die fysiek agressief zijn (overlevingsstatus) of verbaal agressief (emotionele toestand), zodat ze probleemoplossende vaardigheden kunnen leren en gebruiken (uitvoerende status).
Als we het model van de breinstaten begrijpen, zien we het belang van de kernprincipes: veiligheid, verbinding en probleemoplossing.
Je verder verdiepen?
Studiegroep
Samen leren en oefenen om onszelf verder te ontwikkelen